Tuesday, November 10, 2009

X bertajuk 1

"Woit! Asal muka macam ayam berak kapur aku tengok?"

"Bengang weyh. Assignment kena reject."

"Reject? Apsal lak? Assignment apa?"

"Poli. Dia kata sebab tak ikut format. Aku mana tahu format camna. Dahlah grupmates aku tuh macam apa. Salahkan aku suka hati dorang je."

"Boleh pulak camtuh."

"Ain, jap."

"Apsal?" Ain angkat muka.

"Tu, kat meja hujung tu budak kelas poli aku."

"So?" Ain pandang meja hujung betul-betul depan kedai mamak.

"Aku nak pinjam research paper dorang ah. Tapi kan, macam segan lah weyh nak mintak."

"Asal ko nak segan lak? Classmates ko kan? Gi je mintak." Ain dah letak sudu garpu tepi pinggan.

"Aku tak pernah2 tegur dorang, tiba2 nak redah pinjam assignment. Tak macam pelik ke?" Mila buat muka konon gadis ayu. Ain pandang meja makan dekat hujung.

"Buat donno je lah."

"Tolong aku? Tolong cakap kat dorang?" Mila buat muka budak kesian. Ain pandang muka kat depan mata. Ni yang aku lemah ni. Dah buat muka budak 5 tahun minta lollipop ni.

"Okey. Jom" Ain bangun. Mila mengekor kat belakang.

"Assalamualaikum, korang." Terus bagi salam sampai-sampai je kat depan meja yang ada 4 orang budak lelaki. Empat-empat buat muka tak paham. Apa kes, tak kenal tiba-tiba bagi salam? Nak ngorat ke? Tapi dalam hati je la.

"Ni, kawan saya ni, classmate poli korang. Dia nak pinjam research paper korang buat sample boleh tak?" Terus Ain tanya takde kona-kona. Mila kat sebelah tak payah cakap lah, dah rasa nak sembunyi muka kat belakang tudung periuk.

"Hah? Nak apa?" Mamat yang tadi duk menganga nak makan tak jadi dah terus letak sudu.

"Nak pinjam research paper korang." Ain buat muka tak tahu malu.

"Hmm..kan assignment poli tu, grup saya kena buat balik, so, nak pinjam korang punya buat sample boleh?" Mila amik alih. Biar kat si Ain ni, lama-lama lagi malu aku.

"Owh. Assignment tu, Boleh-boleh." Mamat baju biru yang dari tadi diam je bagi green light.

"Nak bila ek? Kitorang tak bawak ah. Tinggal kat bilik." Lagi dua orang mamat yang duk satu meja buat tak tahu. Sambung balik makan.

"Petang ni boleh? Free tak?"

"Kitorang kelas sampai pukul 4. Lepas pukul empat boleh ah. Nak jumpa kat mana?"

"Takpe-takpe, saya pergi ambik kat bilik. Mahallah mana ek?" Ain yang macam tunggul tiba-tiba rasa cam nak gelak dengar ayat Mila. Gaya macam boleh masuk je bilik budak-budak nih.

"Bilal." Bilal? Mila tengok Ain. Ain tengok Mila balik. Dua-dua tak tahu Bilal yang mana satu.

"Tau tak Bilal kat mana?" Ain dengan muka innocent geleng kepala.

"Takpe-takpe boleh cari." Mila cover. Padahal dah malu tahap giga sebab si Ain kat sebelah.

"Nak cari, search kat bilal.maps. Ada lah kat situ." Hek eleh, menyampah pulak aku tengok budak gemuk ni. Main-main pulak dia. Ain dah tarik muka bengang.

"Hmm..takpe-takpe. Bagi phone number boleh? Senang nanti kalau nak datang saya contact." Mila dah buat sesi aku minta kau-kau mintak aku.

"Ambik dia punya je. Contact dia, dapat ah contact kitorang sume."

"Berapa weyh no aku?"

"Kitorang bukan nak ngorat, nak minta pinjam assignment je." Ain dah bagi sedas. Dari tadi diam je, sekali ambik kau.

"Hmm..013-6xxxxxx."

"Nama?" Mamat baju biru pandang membe sebelah. Konon nak tanya patut bagitahu ke tak lah tu."

"Zafran."

"Okeyh. Thanks." Mila terus tutup flip hanphone. Tarik tangan Ain, patah balik pergi tempat duduk asal.

"Teman aku petang nih. Muktamad." Belum sempat pape, Mila dah bagi arahan mandatori.

No comments:

Post a Comment