Monday, June 21, 2010

MedCinta 5

Notes: Final exam untuk sem 3 1st year dah abis akhirnya. Next sem, dah officially and 'tipu'cally 2nd year.hahahha..cuti 3 minggu..Jom mem'bunuh' masa..

Khalif duduk menghadap laptop. Segala disket dan CD lama zaman-zaman dulu berterabur atas meja. Hari ni cuti. Nasib baiklah jugak. Satu persatu diselongkarnya isi CD dan disket-disket tu. Takkan satu pun gambar makcik tu takde dalam collection ni? Mana boleh. Tak jumpa apa yang dicari dalam CD, laju je tangan Khalif mengklik segala folder yang ada dalam laptopnya. Segala pendrive miliknya juga di selongkar satu persatu. Tapi mustahillah ada dalam laptop. Yelah, zaman sekolah dulu-dulu, bukannya ada teknologi canggih macam sekarang. Dulu semua benda kena simpan dalam disket. Nak maju sikit pun pakai CD. Tapi sekarang, pendrive pun besar kuku jari kelingking je. Tapi, kapasiti ber gigabytes. Itu pun dah kira paling kuno. Sekarang zaman orang dah pakai hard disk. Dah tak main dah disket kecik nonet yang berkeping-keping tu.

'Haish, takkanlah aku tak pernah ambik gambar makcik Juhana tu? Konpius. Konpius.' Khalif dah fed up. Segala benda yang berterabur dikemas kembali. Mungkin memang tak pernah ambil gambar dia lah tu. Takpun, gambar tu dah hilang. Laptop ditutup. Khalif duduk santai atas katil. Berfikir. Gambar memang takde. Satu-satunya cara aku nak tengok muka dia lagi adalah dengan jumpa dia. Eh, dah angau ke apa aku ni?

"Wake up, Khalif!" Khalif menampar-nampar pipi sendiri. Haish, lama-lama boleh kena personality disorder jugak aku macam ni. Khalif berfikir lagi. Macam mana ya nak contact dengan Juhana tu. Kejap. Hari tu masa kitorang jumpa, dia ada bagi kad kat Juhana. Lepas tu, Juhana bagi kad kat dia ke, bagi contact no. je? Ke tak bagi apa-apa? Huargh!!!

Khalif terus bangun balik dari katil. Phone dan wallet yang tersadai elok kat atas meja dicapai. Contact list di scrolled down. Mencari sebaris nama 'Juhana Shereen'. Tapi tak ada. Wallet dibuka. Kot-kotlah ada name card Juhana terselit kat dalam tu. Malangnya tak ada. Nampak gayanya kalau macam ni kena tunggu makcik tu contact jugak lah ni. Pening-pening. Ke dalam kereta ek? Khalif terus sarung T-shirt tanpa lengan yang tersangkaut kat kaki katil Langkah laju je turun ke bawah.

"Alif nak ke mana tu? Taknak makan dulu ke?" Puan Amni yang tengah menghidangkan lauk bertanya.

"Ambil barang kejap dalam kereta, bu."

Puan Amni hanya mampu menggeleng lagi. "Kenapa Alif tu Along?" Ain yang sedang menolong ditanya. Ain makan tengah hari di rumahnya. Half day katanya.

"Entahlah ibu. Jatuh cinta kut." Ain sengih.

"Kalau jatuh cinta tak apa. Jangan jatuh longkang sudah." Puan Amni senyum panjang. Ain dah rasa macam nak gelak. Tapi ditahan.


 


 


 

"Jue, hari ni kau nak lunch dengan aku tak?" Suara di hujung talian bertanya.

"On. Kat tempat biasa. Lagi 20 minit aku sampai. Ada kerja sikit ni."

"Oraite, babe." Juhana sambung buat kerja yang terbengkalai sekejap tadi. Ada lagi 10 minit nak sampai waktu rehat. Tapi ada 3 lagi article yang nak kena buat proof-reading dulu. Dan nak kena submit by pagi esok. Lepas sepuluh minit. Segala fail dan kertas yang berterabur di susun. Jam ditangan ditilik. Nak kena cepat ni. Janji nak lunch dengan Hanim. Handbag yang elok terletak atas cabinet dicapai. Sekeping kad yang terjulur keluar dari zip poket handbag menarik perhatian. Kad ditarik penuh curiousity.

Dr. Khalif Hamidi Mohd Hakim(MD)

B. Med. (Hons.)


 

Sebaris nama yang tertulis di atas kad itu dibaca. Juhana senyum. Kad di tangan kembali disimpan di dalam handbag. Tak sabar nak jumpa Hanim.


 


 


 

1 comment: