Thursday, March 4, 2010

Cerpen~NUR~

~ini percubaan pertama. Menulis sesuatu yang lain dari kebiasaan. Ilhamnya? Entahlah, kisah hidup sendiri mungkin. Apa-apapun, njoy the story. Special thanx, to Hlovate's Rooftop Rant, juga buat Pakcik, atas segala link, nasihat dan kisah-kisah, yang mencetuskan idea untuk menulis cerpen ini.~


 

"Assalamualaikum."

"Waalaikumusalam." Sofi berpaling. Tudung yang sedikit teralih akibat angin dibetulkan.

"Dah lama Sofi tunggu? Maaf. Ada kerja sekejap tadi." Lelaki yang menegur Sofi sebentar tadi beralih ke sebelah Sofi. Melabuhkan duduk di atas batu bersebelahan. Sofi hanya menggeleng dan senyum.

"Nope. Tak lama pun. Lagipun, Sofi baru je sampai. Dah agak, memang janji melayu." Lelaki yang dikenali dengan nama Fahim itu mengangguk. Tersenyum. Sedar kesilapan diri. Tapi, apa yang mampu dia lakukan, bukan kehendaknya, tapi ada aral yang melintang. Nasib baiklah, Sofi bukan seorang yang cepat melenting. Sofi Khairunisa, lembut orangnya, selembut susuk wajahnya. Sofi, gadis manja yang keletah, yang lincah dan sentiasa banyak kerenahnya dulu, namun hari ini, Sofi yang ada dihadapannya bukan lagi Sofi yang sama. Keletahnya, kadang-kadang sukar dijangka, tapi banyak perubahan. Fahim masih lagi merenung Sofi. Wanita yang dikahwininya 2 bulan yang lalu. Setelah mereka benar-benar bersedia.

"Fahim, kenapa Fahim pandang Sofi macam tu? Ada yang tak kena ke? Rambut Sofi terkeluar?" Serentak jemari halus Sofi membetulkan tudung. Risau kalau ada helaian rambutnya terkeluar daripada tudung.

"Tak ada apa-apa. Cuma, saja. Sejuk hati Fahim tengok Sofi macam ni. Bukan macam dulu." Sofi Cuma tersenyum. Masih mengukir senyuman paling manis untuk Fahim, suaminya. Fahim, bukan sekadar seorang lelaki yang telah menjadi suaminya hari ini, tapi, Fahim juga seorang teman, seorang abang dan sahabat ynag begitu memahami. Seorang insane yang merubah Sofi dulu kepada sekarang. Fahim, lelaki pertama yang betul-betul terlekat di hatinya, dan seolah tiada apa yang dapat membuang Fahim dari sudut paling dalam. Apa istimewanya Fahim? Fahim seorang lelaki yang sangat baik, lelaki yang menjaga batas pergaulannya, lelaki yang lembut tutur katanya, lelaki sopan yang istimewanya dia di hati gadis secantik Sofi. Setiap kali ditanya, apa lebihnya Fahim, jawapan Sofi:

"He completes me."Satu ayat tiga perkataan itu jawapannya. Ringkas, tapi penuh maksud. Simple, tapi isinya, membawa seribu erti.

Suatu waktu dulu, pernah Fahim bertanya pada Sofi, saat itu, mereka masih berkawan. Teman tapi mesra kata orang.

"Sofi, kenapa Sofi tiba-tiba lain? Sofi berubah kerana Fahimkah?" Sofi mengangguk. Betul, dia berubah kerana Fahim. Kerana hati yang sudah tertarik dengan Fahim. Lalu, cuba diubah diri sendiri agar sesuai dengan lelaki itu. Agar langsung tiada kekoknya bila bersama. Agar sekufu dengan lelaki sebaik Fahim.

"Sofi, Fahim bukan mahu mencari kesalahn Sofi. Tapi, terus terang, Fahim kurang suka dengan cara Sofi. Fahim gembira tengok Sofi berubah. Bersyukur dengan perubahan dan hijrah yang Sofi lakukan. Tapi, Sofi, dalam kita melakukan sesuatu, bukan kerana orang lain." Panjang nasihat Fahim. Benar, hatinay memang terpikat dengan Sofi. Kerana manisnya senyumannya. Kerana jujurnya senyumannya jugalah, membuatkan Fahim mendekati Sofi.

"Fahim tak suka Sofi macam ni? Bukan ke Fahim yang suruh Sofi begini. Berpakaian muslimah." Hilang senyuman yang baru mahu mekar dari dua ulas bibir Sofi. Fahim mengeleng.

"Sofi, bukankah Fahim dah kata, Fahim gembira. Cuma Sofi harus ingat, Kita kena sentiasa ikhlas." Fahim memandang tepat ke wajah Sofi. Ya, dia bukanlah lelaki yang terlalu baik, yang pandai segalanya, yang perfect, yang terlalu tinggi martabat agamanya.

"Sofi ikhlas, Fahim. Ya, Sofi berubah kerana Fahim. Kerana segala nasihat Fahim. Kerana segala bantuan Fahim. Kerana mahu setaraf dengan Fahim, tapi tetap, jauh disudut hati Sofi, semuanya kerana Dia."Tenang Sofi menjawab.

"Alhamdulillah. Senang hati Fahim mendengar." Lega hati Fahim. Fahim pada Sofi, sangat istimewa. Dia lelaki baik, Tapi dia bukanlah lelaki nerd yang streotaip lelaki baik. Penampilannya, masih seperti lelaki lain. Andai ditanya, jawapnnya Cuma satu.

"Fahim kan Rockstar. Kenalah bergaya rockstar."

"Yelah. Ustaz Rockstar." Dan Fahim pasti tergelak setiap kali mendengar jawapn Sofi. Gaya Fahim cukup sempoi. Jeans dan t-shirt. Cuma kadang-kadang kemeja menjadi pilihan. Dan Sofi waktu itu, mula berjinak-jinak dengan kemeja. Ya, kerana atas nasihat Fahim lah, kemeja dan blaus labuh paras peha mula menjadi pilihannya. Memenuhi almarinya menggantikan baby-t dan sleeveless.

"Fahim suka tengok Sofi pakai kemeja ni. Nice." Tak perlu nasihat ceramah berjela-jela, berjam-jam. Tidak perlu tazkirah dengan segala macam dalil untuk meyakinkan Sofi. Cukup dengan sepatah perkataan 'nice' sudah mampu mencairkan Sofi. Apa lagi, terus ditambah koleksi kemejanya. Orang kata itulah kuasa cinta. Namun, berubahnya Sofi bukan kerana sekadar atas sebab Fahim semata-mata, bukan sekadar kerana cintanya pada Fahim yang mula mekar, tapi kerana kehadiran Fahim membuka mata hatinya. Cara Fahim menasihatinya, bukan cara yang menyakitkan hati. Fahim bukan berceramah yang mampu membuatkannya bosan, tapi methodnya lain. Kaedah Fahim, dekati Sofi, guna sesuatu yang diminatinya.

"Hai, Sofi."

"Eh, Hai, Fahim. Buat apa kat sini?"

"Hmm..samalah macam Sofi. Fahim cari buku."

"Owh. Bosanlah semua buku ni, Fahim. Banyak yang Sofi dah baca." Sofi tarik senyum. Kebanyakan novel yang berda dihadapannya, sudah pun dimiliki dan dibaca. Fahim turut sma tersenyum. Sambil itu, matanya scan setiap deretan novel melayu yang tersusun di atas rak. Satu novel menyapa pandangan. Terus dicapai satu novel berwarna biru.

"Sofi cari novel kan?" Sofi angguk.

"Cuba try baca novel ni. Mesti Sofi suka." Novel biru ditangan bertukar tangan.

"Hlovate? Rooftop Rant? Hmm.." dan Sofi yang memang tertarik dengan synopsis cerita tersebut terus ke kaunter untuk membayar. Pada Sofi, apa sahaja yang Fahim cadangkan, it must be good for her. Dan malam itu juga, Sofi sanggup berjaga malam untuk menghabiskan novel yang baru dibeli. Itu novel cinta, namun bukan kisah cinta biasa. Juga bukan luar biasa ala ayat-ayat cinta. Tapi kisahnya istimewa. Perubahan Jade, Penghijrahan Trisy. Jugak intipatinya, ilmunya, inputnya disampaikan secara tersirat, namun cukup untuk membuat orang yang membacanya merenung. "Live well or live hell, you choose."

Sofi special, cukup special pada Fahim. Keletahnya, kerenahnya, tutur katanya. Dalam kasar, ada lembutnya, Dalam ganas, ada sopannya. Walaupun kadang-kadang mudah tersentuh, sensitive, cepat melatah, namun, dia tetap Sofi. Sofi yang sejak pertama kali mengenalinya, menyentuh cepat ke hati Fahim. Dan jawapan Sofi setelah soalan keramat itu ditanya lewat panggilan telefon merentas benua, benar-benar melegakan hatinya. Walau sudah dibuat istikharah berkali-kali, namun rasa takut direject datang jua menjentik tangkai hati.

"Sofi, kalau Fahim nak Tanya sesuatu boleh?"

"Boleh. Tanyalah." Ceria sahaja suara Sofi si hujung talian.

"Kalau Fahim nak dekatkan hati Sofi dengan hati Fahim, Sofi setuju?" Gugup jugak Fahim bertanya. Sudahlah ayatnya cukup tersirat. Macam pakai bahasa puisi. Entahlah, saat itu jugaklah Shakespeare masuk dalam badan.

"Maksud Fahim? Bukankah memang Sofi dekat dengan Fahim? Kita kan rapat."

"Maksud Fahim, kalau Fahim nak jadikan Sofi sesuatu yang halal untuk Fahim, Sofi terima tak?" Fahim memilih untuk meminjam ayat lamaran Awal dalam filem Syurga Cinta. Lama Sofi diam. Tidak kedengaran suaranya, hanya yang tinggal, deru nafasnya, menandakan dia masih dihujung talian.

"Fahim faham. Fahim tak la.."

"Fahim." Cepat Sofi memotong. Hati Fahim yang hampir sudah tunggang terbalik cuba ditenangkan.

"Fahim, Sofi belum cakap apa-apa." Fahim diam. Memberi peluang untuk Sofi bercakap.

"Fahim, dulu, Sofi pernah beritahu kawan baik Sofi. Kalau Fahim melamar Sofi, Sofi tak akan berfikir panjang. Akan terus bersetuju." Fahim terdiam. Lega. Hatinya yang tadi berdetak laju tiba-tiba semakin stabil.

"Alhamdulillah. Allah mudahkan urusan Fahim. Tapi kenapa begitu Sofi?" Fahim bertanya ingin tahu.

"Sebab Sofi tahu, Fahim adalah lelaki paling baik yang pernah Sofi jumpa. Fahim ajar Sofi banyak perkara and one thing to remember, you complete me, Fahim. Sofi selesa dengan Fahim." Dan lamaran Fahim diikuti rombongan meminang dari keluarganya. Juga Akad Nikah yang menyusul sebulan kemudian. Ketika Fahim pulang cuti musim panas.

"Fahim, cuti semester nanti, Sofi ke sana ye?" lembut Sofi bertanya Fahim di sebelah.

"Boleh, Sayang. Nanti Fahim maklumkan teman-teman disana." Sofi mengangguk. Sesekali bila cuti semester, Sofi akan ke bumi Mesir, untuk berjumpa Fahim. Namun, disebabkan Fahim tinggal bersama teman-teman lelakinya yang masih bujang, Sofi lebih selesa menumpang bermalam di rumah teman-teman sekolahnya, yang sama-sama menuntut di bumi Firaun itu. Dan sesekali, Fahim pula yang akan pulang ke tanah air, kala cuti panjang Summer dan Winter break menjelma. Fahim dan Sofi. Itulah kisah mereka. Cerita ringkas yang cintanya datang dari hati. Kisah mereka bermula dengan persahabatan yang batasnya dijaga. Namun, detik cinta dihati mereka, kala disedar terus di panjangkan dengan perkahwinan. Kata Sofi, Fahim ibarat pokok yang rendang yang sentiasa melindunginya dari panas terik mentari. Pada Fahim pula, Sofi ibarat sebutir permata, yang kilaunya menyinari hidup Fahim. Nur, cahaya yang dibawa Fahim merubah Sofi kearah yang lebih baik, dan kehadiran Sofi juga memberi cahaya dalam hidup Fahim.


 

p/s: kehidupan sgt sibuk..byak perkara yg perlu diberi perhatian..Final Project, presentation n term paper. Also quizzes n test..Sorry kalo next entry untuk Sunshine lambat. Cerpen Nur ini ditulis waktu tengah sibuk dgn script writing. Idea tbe2 dtg. So, njoy!


 

1 comment:

  1. owh..
    it is not about fahim and sofi but its all bout pakcik and auntie..ops..telebey suda..

    ReplyDelete