Thursday, June 3, 2010

Sunshine 10

Ain membuka pintu almari. Beberapa pasang baju kurung dikeluarkan. Baby-T, T-shirt, kemeja serta beberapa helai blaus parat punggung dikeluarkan. Semuanya disusun elok di atas katil. Ain berjalan ke luar bilik. Menuju ke bilik bacaan. Alat tulis dan buku-bukunya semuanya di dalam bilik bacaan. Tiba-tiba dia jadi terlebih semangat untuk memulakan semester baru. Yelah, bila dah balik kampus, tak adalah dia perlu melayan kerenah Adif yang kadang-kadang menyampah. Mentang-mentanglah, Walid dan Umi sukakan dia, berlagak pula Adif tu. Dua tiga biji novel yang belum sempat dibacanya dimasukkan ke dalam paper bag yang dibawa.

"Ain." Ain kalih pandang ke belakang. Siapalah ni yang tiba-tiba datang mengacau.

"Awak nak apa ni???" Adif yang baru melabuhkan punggungnya di atas katil di pandang sekilas. Ain kembali menyambung kerjanya sebentar tadi.

"Ain." Adif panggil lagi.

"Ya. Apa? Awak tak nampak ke saya tengah sibuk ni?" Ain menjawab. Malas memandang dan melayan lelaki itu.

"Tolong pack barang-barang saya sekali." Adif buat muka kesian. Konon nak mengambil hati Ain lah.

"Awak kemas lah sendiri. Buat apa suruh saya." Ain malas nak melayan. Takkan lah Adif langsung tak reti nak kemas barang. Dah berapa lama duduk asrama.

"Please…Saya tak reti nak kemas." Adif tayang lagi muka kesian. Suara tak payah cakaplah. Pijak semut pun tak mati. Kalau tahu dek roommate-roomate nya, tambah-tambah lagi si Afiq membenya yang sorang tu, sampai 14 tahun lagi pun tak habis kena bahan.

"Selama ni awak balik campus, sape yang pack barang? Pakai main sumbat masuk beg macam tu je?" Adif menggeleng.

"Mama." Sepatah je dia menjawab. Hehehe..Kalau orang tahu. Haish. Selama ni, memang setiap kali nak balik campus, mamalah orang yang akan mengemaskan barang-barangnya masuk beg. Tadi pun nyaris-nyaris dia nak tersuruh Ummi yang packkan barangnya. Nasib baik teringat dan terfikir pasal segan. Ummi tu bukannya mama. Lepas tu, terus dia call mama. Tapi jawapan mama;

"Mama, Adif nak balik kampus hari ni. Macam mana ni mama? Barang Adif tak pack lagi."

"Dahtu, Kalau belum pack lagi, pergilah packing." Mama dah nak tahan gelak dah dengar suara manja budak 5 tahun Adif di hujung talian.Bukannya dia tak tahu, anak lelakinya yang seorang itu tidak pernah mengemas barang sendiri.

"Mama! Manalah Adif reti. Takkan Adif nak suruh Ummi. Mama datanglah sini." Adif pandang kiri-kanan. Kot-kot lah ada yang terdengar.

"Adif! Kamu ingat rumah Ummi kamu dengan rumah mama ni boleh langkah 10 langkah dah sampai depan tangga ke? Mama kan dah balik KL, Sayang. Eh, kamu dah beristeri, mintaklah Ain yang buatkan." Adif yang mendengar hujah mamanya terdiam. Erk..Ain tu nak ke kalau minta tolong? Baru ajak teman keluar pun, dah macam-macam alasan.

"Yelah mama. Nanti Adif minta tolong Ain."

Dan itulah peristiwa yang membawa Adif mencari Ain ke bilik. Meminta Ain untuk mengemaskan barangnya dibawa pulang ke kampus.

"Awak. Boleh tak?" Tak pernah-pernah Adif buat gaya manja budak kecik baby-baby gitu dengan Ain. Ain pandang Adif separuh tak percaya. Biar betul mamat ni. Tengok muka macam kesian pulak. Nak tolak pun tak sampai hati.

"Ya lah. Nanti awak ambil semua baju n barang yang awak nk bawak. Saya kemaskan." Adif senyum.

"Ni yang saya sayang awak lebih ni." Dalam hati Adif dah rasa nak cium-cium dah isterinya itu. Tapi, kalau betul dia buat mahunya Ain mengamuk tunggang langgang. Sape yang nak kemas barang-barang dia?

"Geli lah saya dengar. Gi main jauh-jauh." Adif diam. Geli ke ayat aku tadi? Dahsyat sangat ke? Takpelah Ain, agaknya dia belum nak serasi lagi. Adif janji, Adif akan pikat hati Ain slow-slow. Adif diam, tapi langkah kaki laju je menuju ke almari. Mengeluarkan pakaian yang dirasakan perlu untuk dibawa. Lagipun, dekat rumah mama kat KL banyak lagi bajunya. Cuma beberapa helai t-shirt dan jeans dikeluarakan. Diletakkan di atas katil.

"Ain, saya letak atas katil. Thanks." Terus Adif keluar dari bilik. Konon merajuk. Ain yang sedar perlakuan Adif hanya buat tak tahu je. Biarlah awak nak merajuk pun, Adif. Ingat saya ni dah tak ada kerja lain nak pujuk awak.

No comments:

Post a Comment