Friday, February 12, 2010

Sunshine 5

"Adif, apa lagi yang Adif menungkan? Fikirkan Ain?" Puan Sofi sudah duduk di sebelah anak sulungnya. Adif Cuma tersenyum.

"Takdelah, mama. Adif saja nak menikmati hari-hari single." Adif cuba berseloroh. Adak e mama kata dia teringat Ain. Walaupun betul. Ain. Gadis yang betul-betul telah Berjaya mengocak ketenangan hatinya sejak pertemuan kali pertama. Gadis selamba yang tanpa segan silu, menegurnya dan kawan-kawan demi sebuah assignment. Tapi, gadis yang sama juga yang sedikit jual mahal dan kelihatan kurang mesra ketika mereka berjumpa untuk menyerahkan assignment dan hari ini, dia sekali lagi terkejut, apabila gadis yang mula mendapat tempat di hatinya itu diperkenalkan sebagai calon isterinya. Yang akan menjadi miliknya yang sah dalam masa tiga bulan lagi. Yang nyata bukan hanya Adif yang terkejut badak, tapi Ain juga terkejut beruk.

"Awak buat apa kat sini?" Adif yang sedikit terkejut selepas tiba-tiba disergah bertanya.

"Patutnya saya yang Tanya awak. Ni rumah saya. Mesti saya kat sini." Ain cekak pinggang. Geram dengan lelaki dihadapannya. Adak e patut Tanya apa aku buat kat rumah sendiri.

"Hah! Adif, Ain. Dah berkenalan?" Kemunculan Puan Sofi bersama Puan Amni secara tiba-tiba buat mereka ternganga. Kalau berdasarkan soalan tu, otak cepat tangkap aku ni memang dah faham cerita. Kejap! Kejap!

"Berkenalan? Kenapa nak kena kenal dengan mamat otak tak centre ni, ummi?"

"Ain, kenapa kamu kata bakal suami kamu macam tu? Tak elok. Dah, dua-dua masuk. Hah, Aqil, kamu pun masuk sekali. Makanan dah siap. Papa dengan Walid kamu dah tunggu kat dalam."

"Bakal suami? Ummi!!" Ain yang turut terdiam bersama Adif berlari mengejar Puan Amni. Adif tercengang-cengang. Mencerna patah patah perkataan yang baru masuk ke benaknya. Tangan Aqil yang mengheretnya bersama omelan dimulut tidak dipedulikan. Bakal suami? Maksudnya, dia bakal isteri?

"Adif? Dengar tak apa yang mama Tanya tadi?"

"Hah?" Adif terkejut.

"Sahlah, kamu tak dengar ni apa yang mama Tanya."

"Mama Tanya apa? Adif tak perasan." Adif tersengih. Hish! Ni semua salah Ain. Tiba-tiba buat dia mengelamun boleh teringat benda lain pulak. Sampai terlupa mama kat sebelah.

"Tak ada apa lah. Hah! Jangan lupa, esok kamu ada date dengan bakal isteri kamu. Jangan buat-buat lupa pulak." Adif mengangguk. Puan Sofi tersenyum sebelum meninggalkan Adif keseorangan melayan blues bersama-sama ikan di kolam.


 

Suasana Pizza Hut yang agak lengang pagi itu menambahkan debar di hati Ain. Entah kenapalah dia boleh bersetuju dengan rancangan ibunya. Supaya dia keluar berdua bersama-sama Adif, atau lebih tepat lagi bakal suaminya. Dahlah pilih Pizza Hut. Tak menarik langsung. Cubalah pilih Secret Recipe, boleh jugak makan kek. Suasana disekitarnya diperhatikan. Cuma dua tiga meja sahaja yang terisi. Maklumlah hari bekerja, tidak ramai yang akan berfoya-foya melepak pada waktu waktu begini.

"Assalamualaikum." Pantas, Ain memandang lelaki dihadapannya. Jam ditangan dilirik sekilas.

"Awak dah lambat 15 minit."

"Sorry. Tapi, kot ye pun awak nak marah, takkan salam saya taknak jawab." Adif tarik kerusi berhadapan Ain.

"Saya dah order. Lambat sangat." Langsung Ain tidak mempedulikan Adif.

"Awak order apa?" Adif tarik senyum. Cuba untuk beramah mesra. Apa-apapun, gadis dihadapannya ini adalah bakal isterinya. Gadis yang akan menemani hari-harinya di masa akan datang. Gadis yang diharapkan untuk menjadi suri hidupnya.

"ikut sukalah saya nak order apa pun. Awak makan jelah. Sape suruh awak dating lambat sangat." Ain geram. Matanya sengaja dihalakan kea rah jalan raya. Memang snegaja dia memilih tempat yang menghadap jalan. Sekurang-kurangnya, tak adalah dia hanya merenung dinding sepanjang masa.

"Suka-suka awak pun, nanti saya jugak yang nak makan. Saya jugak nak kena bayar." Adif dah naik geram. Dia bukanlah dikategorikan lelaki yang boleh sabar dengan perempuan. Lebih-lebih lagi yang banyak kerenah, cerewet dan degil.

"Awak yang ajak saya keluar, awaklah yang bayar."

"Memanglah saya ajak awak keluar. Tapi ni pun sebab mama yang suruh. Suruh bawa awak keluar beli barang hantaran, temapah baju, everything." Ain jungkit bahu. Tanda malas nak melayan. Adif bengang. Tapi, api geram cuba ditutup dengan air kesabaran. Nasib baiklah perempuan dihadapannya ni, bakal isterinya. Dan telah pun mencuri dan mendiami sudut paling dalam hatinya, sejak pertama kali mereka bertemu. Kalau orang lain, jangan haraplah dia masih boleh bersabar dan berada di situ.

No comments:

Post a Comment